Onze Therapie

Wat is ezeltraining? Ezeltraining is een ondersteuningsprogramma voor kinderen met autisme of een andere beperking. De reden om het een training te noemen en niet een therapie is omdat we de niet de negatieve kanten van een beperking willen belichten. Maar juist het kind ondersteunen zijn of haar talenten leren ontdekken.

De rede waarom ezeltraining zo effectief is, is omdat het onze spiegelneuronen stimuleert https://nl.wikipedia.org/wiki/Spiegelneuron. Deze neuronen spelen een centrale rol bij onze empathie en taalverwerking. Daarnaast is aangetoond dat deze minder goed functioneren bij mensen met autismespectrum. Contact met een groot sociaal kuddedier zoals een ezel stimuleert deze neuronen. Ezels zijn ontzettend nieuwsgierig en letten instinctief heel goed op de gemoedstoestand van anderen. Deze bereidheid tot interactie op een vriendelijke en zachte manier maken oer instincten bij ons en bij de kinderen wakker. Werken met dieren is lange tijd een essentieel onderdeel geweest van het menselijk bestaan. Juist bij stress, wat vaak ook samenhangt met het moderne kunstmatige bestaan, is dit een fantastische ondersteuning voor lichaam en geest.

Uitgangspunt is dat onze training niet als een reguliere therapie moet aanvoelen. Het kind moet niet het idee hebben dat ze wat mankeert en dat is ook niet zo! De kinderen zijn de ezelstrainers in opleiding en leren de ezels te begeleiden. Ze zijn geen slachtoffers van hun beperking, maar de nieuwe talenten in diercommunicatie en toegepaste empathie. Dit geeft een sterke stimulans voor het contact maken en zelfvertrouwen.

Het begin is een laagdrempelige kennismaking , zodat kinderen en de dieren ontspannen aan de therapie kunnen deelnemen. Vertrouwen staat hierbij centraal. Zodra de band tussen het dier en het kind gelegd is, brengen we stapje voor stapje het kind dichterbij de ezel.

De concrete invulling van de training is maatwerk en hangt geheel samen met de omstandigheden van het kind. Maar om een voorbeeld te geven hoe we een therapie vormgeven geven we hier het volgende voorbeeld:

We beginnen met het voeren van de ezel van achter een hek. Heel belangrijk is dat we niet over de grenzen van het kind heen gaan om zodoende het zelfvertrouwen van het kind op te bouwen. Het kind bepaald het tempo.

De therapeut geeft hierbij aanwijzingen en helpt het kind stapje voor stapje het dier beter begrijpen. En het dier het kind. Zodra het kind vertrouwd genoeg is, kan het ook in het vertrek van de ezel komen, samen met de therapeut. We beginnen met aaien en borstelen van het dier. Zodat het de band tussen het kind en de ezel zich kan ontwikkelen en zodat er een basis voor interactie gelegd is.

Zodra het kind en de ezel op elkaar zijn ‘ingespeeld’, dan is het tijd voor een wandelingetje. Hierbij neemt het kind letterlijk en figuurlijk de teugels in de hand.Voordat we hier aan beginnen moeten alle vorige stappen met succes zijn voltooid en het kind en de ezel moeten elkaar volledig vertrouwen. Tegen deze tijd is er een sterke interactie en deze interactie geeft het kind rust en ontspanning en vertrouwen in interacties met mensen en dieren in de toekomst.

We krijgen weleens de vraag, ik kan toch ook naar een kinderboerderij met mijn kind? Wat is jullie toegevoegde waarde?

De toegevoegde waarde zit hem in de kwaliteit en ervaring die wij bieden qua ondersteuning.

Om echt in contact te kunnen treden met een ezel, moet er goede begeleiding bij zijn. Iemand die de lichaamstaal van het kind en van het dier kan lezen. Het luistert vaak best wel nauw. Gaat de ontmoeting te langzaam, dan haakt het kind af. Te snel en het kind blokkeert.

Wat maakt ons zo bijzonder?

  • Begeleiding door een psycholoog (MSc) gespecialiseerd in autisme bij kinderen.
  • Ondersteuning door professionele ezeltrainers
  • In een schitterende groene omgeving.
  • Aanvullend programma met steun en tips voor de ouders/verzorgers.
  • Zorgvuldig geselecteerde en goed getrainde ezels.

Mocht je interesse hebben in onze ezeltraining, neem gerust contact met ons op. We werken in de omgeving Kleef/Nijmegen.